Φωτο: Τάνια Κέλεϊ |
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΤΥΧΑΙΟ ότι η χορογράφος Μέτε Ινγκβάτσεν προέρχεται από τη Δανία, δηλαδή τη χώρα που επιδεικνύει πρωτοποριακό ενδιαφέρον για τη γρήγορη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια και ταυτόχρονα σημαντικό έργο στον τομέα αυτό καθ' ότι το ήμισυ της ηλεκτρικής ενέργειας που χρειάζεται το αντλεί από ανανεώσιμες πηγές. Μάλιστα πειραματίζεται στην παραγωγή ενέργειας από αστικά απόβλητα και την αποθήκευση άνθρακα. Ομοίως και η Ινγκβάτσεν επιχειρεί τα δικά της πειράματα στην τέχνη της για να δώσει μια αφυπνιστική μελλοντική εικόνα του φυσικού περιβάλλοντος του πλανήτη σαν να οπτικοποιεί -όπως η ίδια εξηγεί- "σενάρια επιστημονικής φαντασίας". Σε μια σειρά από περφόμανς από το 2010 -που θα μπορούσαμε άνετα να χαρακτηρίσουμε "οικολογικές"- ("The Light Forest", "The Extra Sensorial Garden", κ.ά.), "χορογραφεί" τοπία της φύσης και φυσικά φαινόμενα με τεχνητό τρόπο και εφήμερα υλικά (φώτα, ήχους, καπνό, φούσκες) χωρίς τη συμμετοχή χορευτών! Η χορογραφία δεν κινεί ανθρώπινα σώματα επί σκηνής, αλλά περιφερειακά τους τεχνικούς-περφόρμερ και βέβαια την ίδια τη δημιουργό που λαμβάνει μέρος χειριζόμενη μηχανήματα. Η ίδια αποκαλεί τη δουλειά της "χορογραφία της υλικότητας" και μας θυμίζει αυτό που έγραψε στις αρχές του προηγούμενου αιώνα ο ρηξικέλευθος Έντουαρντ Γκόρντον Κρεγκ: "Μήπως θα ήταν πιο κοντά στην τέχνη αν δεν είχαμε καθόλου τον άνθρωπο (επί σκηνής), αλλά μόνο κινήσεις κάποιου άυλου στοιχείου που θα υποδήλωναν τις κινήσεις που η ψυχή του ανθρώπου κάνει αντιπαλεύοντας την ψυχή της φύσης;" (Από το δοκίμιό του "Μελέτη για την Κίνηση" 1906-13)
Μια καλή ιδέα των πειραματισμών της δίνουν τα "Τοπία που εξατμίζονται", που είδα παλιότερα στο Φεστιβάλ της Καλαμάτας, και έκτοτε επανέρχεται κάθε τόσο στη μνήμη μου σαν Leitmotiv περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης και συναγερμού. "Μετάβαση από το λευκό στο κόκκινο" θα μπορούσε σχηματικά να είναι ο εναλλακτικός τίτλος αυτής της περφόρμανς, αφού από την κυριαρχία των "αερίων" και των φυσαλίδων (στο μεγαλύτερο τμήμα της) πέρασε σε ένα εκπληκτικό φινάλε εξάπλωσης μιας κόκκινης δέσμης φωτός που μας προβλημάτισε σαν αίνιγμα! Τα συστατικά δηλαδή που εξ ορισμού είναι δευτερεύοντα στο θέατρο, εδώ πρωταγωνίστησαν. Ο χώρος δράσης των υλικών ήταν ένα οριοθετημένο με καθίσματα και μηχανήματα τετράγωνο τμήμα πάνω στη μεγάλη σκηνή του Μεγάρου Χορού. Οι θεατές δηλαδή ήμασταν κομμάτι του έργου. Καθίσαμε περιμετρικά και είχαμε τη δυνατότητα να παρατηρούμε, εκτός από την παραγόμενη στην τετράγωνη σκηνή ψευδαίσθηση των υλικών-εν-κινήσει, τους άλλους θεατές απέναντι, τους τεχνικούς περφόρμερ του ηχητικού σχεδίου της Μίνα Τικάινεν και του φωτιστικού του Ζεράλντ Κουρντιάν και την ίδια τη χορογράφο να χειρίζεται ρυθμικά το μηχάνημα παραγωγής ατμού και φυσαλίδων: η ψευδαίσθηση υπονομευόταν σκόπιμα διαρκώς, η μπρεχτικού προσανατολισμού έκθεση των -ανθρώπινων και μη- κατασκευαστών και εκτελεστών της περφόρμανς ήταν σημαίνουσα! Ο άνθρωπος παράγει αυτό το τεχνητό περιβάλλον, αυτός ευθύνεται για τη μετάβαση στο ανυπόφορο κόκκινο! Κι εμείς θεατές! Απλοί θεατές που προσπαθούμε να λύσουμε το αίνιγμα, άλλοτε με επιτυχία κι άλλοτε με δυσκολία... Στο σκηνικό πρωταγωνιστούν τα υλικά και ο άνθρωπος είναι εξαφανισμένος!
Όταν τελείωσε η περφόρμανς, αποχώρησα προβληματισμένος από το σοκ του κόκκινου εφιάλτη! Το πάρτι με τις φούσκες και τους ατμούς βέβαια με είχε κάνει να αισθάνομαι και υπέροχα κάποιες στιγμές, όμως δεν έλλειψε η στιγμή που είχα την εντύπωση πως οι θεατές πετούσαμε πάνω από (τα) σύννεφα! Στην έξοδο της σκηνής του Μεγάρου συνάντησα τη Μέτε και της εξέφρασα την έκπληξη αλλά και τον θαυμασμό μου για την εμπειρία. Ήταν σαν να της έδωσα υπόσχεση πως θα έγραφα για τα "Τοπία που εξατμίζονται"... Άργησα όμως και εγώ και μάλιστα πολύ! Απολογούμαι καθώς ζεσταίνομαι επικίνδυνα!
Evaporated Landscapes
Photo by Tania Kelley |